Jak napsat kvalitní bio kapely
SephKaždý muzikant neustále čelí dotazům, jak by charakterizoval sám sebe nebo svou kapelu. Je proto až zarážející, jak málo kapel má dobře napsané bio, na které by se mohly bezpečně odkazovat a které bude vůbec někoho zajímat. V tomto článku ti přinášíme pár tipů, jak své bio vylepšit a pokud ještě tvé kapela žádné nemá (!), tak jak se jeho napsání správně chopit.
FAKTA
Než se do toho pustíš, je dobré si dát dokupy pár nejdůležitejších věcí, které chcete s kapelou světu sdělit a heslovitě si je stranou sepsat do bodů.
- charakter/žánr kapely (vč. vlivů)
- seznam členů
- aktuální dění v kapele (nahrávání, turné,...)
- největší úspěchy
- citace z médií
- kontaktní informace
- časovou osu kapely (vznik, změny, úspěchy)
Člověk má pak všechno neustále na očích a lépe se v dalších krocích orientuje. Také si seznam můžeš postupně proškrtávat, abys na nic nezapomněl.
JAK TO VŠECHNO POSKLÁDAT DOHROMADY
Po názvu kapely v nadpisu by měla následovat jedna maximálně dvě tučné věty, které jasně definují, o co jde. Případně se dá použít citace z médií, která kapelu dobře vystihuje.
V následujícím odstavci pak prvotní "punch in" více rozveď a přikresli a zdůrazni, co je teď nejvíce aktuální (výdání desky, připravené turné,...). Je dobré uvést i nějaké vlivy či podobné (všeobecně známé) kapely.
To nejdůležitější už tedy všichni ví a můžeme se ponořit více do pozadí celé kapely. Jsou dvě možnosti, jak na to:
- snůška reálií a úspěchů kapely
- příběh
První z možností je daleko snažší a ve většině případů dostačující. Její nevýhodou je ale oproti druhé nepříliš velká originalita. Dobře napsaná storka může hned při prvním seznámení kapelu vytáhnout nad šedivý zbytek. Špatně nebo nevkusně napsaná pohádka ji ale může také celkem bezpečně pohřbít. Je tedy na tobě a tvých spisovatelských schopnostech, kterou z cest se vydáš.
V závěru bia je pak dobré bodovitě nebo v krátkých větách shrnout historii kapely, vznik, úspěchy apod., připojit seznam vydaných desek nebo épéček a pár odkazů na videa a na své webovky nebo profily na internetu. Ale pozor! Bio musí dávat smysl i bez této části.
Na konci pak nezapomeň uvést kontakt na relevatní osobu z kapely, případně na svého managera nebo booking agenta.
KAM KAPELA SMĚŘUJE, CO JE PRO NÍ CHARAKTERISTICKÉ
Představ si, že vlezeš do výtahu se svým sousedem, který se tě ve dveřích zeptá, co tvá kapela hraje za muziku. Pojedete spolu ale jen jedno patro. Co mu řekneš? Čím ho motivuješ k tomu, aby až za sebou zavře dveře od bytu, okamžitě běžel k počítači a poslechl si vás? Co vás odlišuje od stovek dalších kapel?
Prvních deset až dvacet slov rozhodne o tom, zdali někdo bude bio číst dál nebo stránku zavře. Vymysli co možná nejoriginálnější (avšak stále smysluplnou) charakteristiku toho, co s kapelou dělate za hudbu nebo co vás k tomu vede. Je to jedna až dvě věty, které o vás musí říct vše.
Zkus se zeptat fanoušků, co si o kapele myslí a jak její hudbu vnímají. Může to pro tebe být nejen zajímavý feedback ale i dobré vodítko. Podobně jako vaši fanoušci vás budou pravděpodobně vnímat i noví potenciální posluchači.
PŘESKOČ KDY A JAK KAPELA VZNIKLA
Nejčastější chyba, kterou vídáme u 90% všech biografií, je, že začínají tím, jak a kdy kapela vznikla (např. "Kapela Borůvkový jablíčka vznikla v roce 2004..." nebo "Bývalí členové kapel Motorowka, Creepy town a Budvarka se dali dohromady..."). To ale zprvu nikoho nezajímá. Historii kapely začnu zkoumat až když mě kapela zaujme a chci se toho o ní dozvědět víc.
Změny v sestavě jsou další na pořadníku absolutně nezajímavých informací. Pokud jste tedy z castingu nevyhodili Slashe a místo Bona Ivera teď nestojí za mikrofonem Bono Vox. Na tomto místě musí jít ego stranou. Honza Nový ani
sousedovic Pepík nikoho neohromí a když čtenáře unudíte k smrti, ještě než se vůbec dostane k poslechu vaší hudby, určitě si jeho srdce nezískáte.
OBJEVTE SVŮJ PŘÍBĚHx
Lidé mají příběhy rádi a pamatují si je lépe než holá fakta. Kolem každé kapely vzniká spousta storek, které stačí jen správně pojmenovat a chytit. Obecně vzato je jádrem většiny příběhů nějaký problém a jeho následné řešení.
"Na to, abychom dali dohromady rockovou partičku, už nám chyběl jenom bubeník. Tak jsme bráchu poslali na letní tábor s lekcemi bicích a ještě do konce roku byli Groovy Boys na světě."
Problém: neměli jsme bubeníka
Řešení: poslali jsme bráchu na bubenický workshop
Někdy to může být i jednoduše story z Rytmu života: "Johny si ve škole na záchodě zpíval Highway Star a někdo si za ním poklepával nohou do rytmu. Se spláchnutím se pak z kabinky vynořil Mike a ještě u umyvadla se dohodli, že založí kapelu."
Do příběhu můžeš zahrnout i spoustu reálií a faktů, které jsou s kapelou spjaty. Dej si ale pozor na to, aby byl příběh stručný a zajímavý. Bez omáčky rovnou k pointě. Slohovou práci na dvě stránky nikdo číst nebude.
AKTUALIZUJ, AKTUALIZUJ, AKTUALIZUJ
Je důležité, aby byl text vždy co nejvíce aktuální. Po každém novém úspěchu, vyprodaném koncertu, vydané desce... vždy bio aktualizuj.
Vyhni se relativním časovým údajům. Např. "Loňský rok jsme vydali desku Bába letí komínem." Deska totiž mohla vyjít v roce 2008 a "loni" už je pár let zpátky. Nikdy nevíš, kde se bio objeví a jak dlouho tam zůstane viset.
BIO BUDOU ČÍST REDAKTOŘI, FANOUŠCI I PROMOTÉŘI
Měj tohle celou dobu na paměti. Dneska už bohužel není moderní (efektivní?) psát vlastní články a tak časem budeš všude po internetu nalézat svůj text, který je jen jednoduše překopírovaný. Ctrl+C, Ctrl+V.
Měl by tedy dávat smysl jak na vašem profilu nebo webovkách, tak jako úvod k rozhovoru či anotace v pozvánce na koncert, případně i jako motivátor v programu festivalu.
PÁR RYCHLÝCH TIPŮ NA ZÁVĚR
Pozor na gramatiku! Nic o tvé kapele nevipoví víc než když bude text plný hrubek a peřklepů. Dej bio zkontrolovat kámošovi nebo své přítelkyni. Ideálně oboum.
Ať to má styl. Formátuj a strukturuj text. Nadpis, tučně anotace, odstavce. Vyhni se barevným fontům a hlavně Comic Sansu (neubližuj králíčkovi).
Je fajn k textu připojit i fotku kapely. Dobrá fotka je víc než tisíc slov.
Nech to uležet. Po dopsání a zkontrolování celého textu, je dobré to nechat dva tři dny ležet, pak se k tomu vrátit a znovu to po sobě přečíst. Určitě objevíš ještě další místa, která se dají vylepšit.
Anotace. Připrav si i zkrácenou verzi bia, pro níž platí de facto pravidla pro první a druhý odstavec normálního bia. Takže žádná historie ani seznamka. Jen aktuality a vaše poslání.
Délka textu? Určitě ne více než 750 slov (bez závěrečného zúčtování úspěchů a diskografie), ideálně tak 500. Krátká verze bia, tzv. anotace by se měla vejít do 250 slov.
Tak hurá do toho. Budeme rádi, když nám sem do komentů hodíš odkaz na své bio, případně další tipy, které se ti osvědčily.